Onvoldoende beheersing spellingcategorie
Elk blok wordt afgesloten met een controledictee. Uit dit controledictee kan blijken dat een kind nog moeite heeft met een bepaalde spellingcategorie. In de groepen 4 t/m 8 wordt er dan als volgt gewerkt:
Kinderen die ’uitvallen’ op een categorie krijgen extra uitleg en starten in de klas met het maken van extra oefeningen zodat de spellingregel extra ingeoefend wordt. De opdrachten worden thuis afgemaakt. Bij de opdrachten zit een begeleidend briefje met extra uitleg voor het kind en de ouder(s)/verzorger(s). Dit doen we in de klas allemaal naast de gewone spellinglessen. Op deze manier doen we ons best om ervoor te zorgen dat er geen fouten meer worden gemaakt in de desbetreffende categorie.
Meer lezen over spelling op de Sint Jan, WRTS en/of de uitlegkaarten bekijken? Ga naar de spellingpagina. (http://www.sintjanwaarland.nl/pg-26348-7-84754/pagina/vakken_spelling.html)
Keertafels
Het is heel belangrijk dat kinderen de keertafels 1 t/m 10 goed automatiseren. Bij heel veel sommen en opdrachten hebben zij deze tafels nodig. Aan het begin van elk rekenblok vullen we het tafelschema in. Op dit schema kunnen de kinderen dan precies zien welke tafels zij al beheersen en welke tafels lastiger zijn. In de klas oefenen zij vervolgens regelmatig op tempotoets.nl (http://www.tempotoets.nl/pages/keersom.php). In de laatste week van een rekenblok wordt de tempotoetsscore genoteerd door de leerkracht.
Het tafelschema krijgen de kinderen mee naar huis. Tip voor de kinderen: hang dit schema op een plek waar je veel komt en/of telkens even kunt oefenen. Bijvoorbeeld op de wc.
Meer lezen over rekenen op de Sint Jan en instructiefilmpjes bekijken? Ga naar de rekenpagina (http://www.sintjanwaarland.nl/pg-26348-7-84753/pagina/vakken_rekenen_en_wiskunde.html).