IPCGroep 5 t/m 8
IPCInformatie volgt.
Lesdoelen: (onder andere)
StudievaardighedenHet opdoen van kennis is echter niet het enige doel. Een belangrijk doel dat behandeld wordt tijdens lessen is: de kinderen maken kennis met verschillende studievaardigheden en leren deze te gebruiken. Begrijpend lezen is hierbij belangrijk. Op het voortgezet onderwijs wordt veelvuldig een beroep gedaan op verschillende studievaardigheden. Voorbeelden van studievaardigheden die aan bod komen, zijn: · Het arceren van belangrijke stukken tekst · Het maken van een mindmap · Het maken van een samenvatting · Het maken van een opsomming · Het maken van aantekeningen
DocuDe kinderen krijgen instructie over het maken van onder andere werkstukken, muurkranten en artikelen. Na de instructie beginnen zij op school met het maken van (bijvoorbeeld) de hierboven opgesomde producten. Regelmatig werken de kinderen thuis verder aan de producten. De kinderen zullen zo nu en dan hun voorlopige resultaat moeten inleveren. In de klas bekijken we dan wat er verbeterd kan worden en wat er juist al goed is. Na een periode van een aantal weken wordt het schriftelijke product ingeleverd en beoordeeld. Het 'docu-onderwerp' zal passen bij het IPC-thema. Spreekbeurten/presentatiesZo nu en dan zullen de kinderen een presentatie houden. Bijvoorbeeld over hetgeen ze geleerd hebben tijdens een IPC-thema. Onderstaande documenten kunnen daarbij helpen. Let wel: de informatie is verouderd. Vooral het stappenplan is nog handig.
Klik hier voor de handige handleiding voor groep 6: Een spreekbeurt maken en houden. Dit boekje kun je ook van de leerkracht krijgen.
PortfolioGedurende het hele schooljaar houden de kinderen vanaf groep 5 een portfolio bij. Het portfolio uit groep 5 wordt in groep6, 7 en 8 aangevuld. Per IPC-thema stoppen de kinderen één product waar ze trots op zijn in het portfolio. Daarnaast worden ook grotere schriftelijke producten toegevoegd. Denk hierbij aan werkstukken en artikelen. Alle beoordelingsformulieren worden ook in deze map gestopt. De portfolio-map staat op school en wordt gelijk met het rapport mee naar huis gegeven zodat u deze kunt inzien. AlgemeenBronvermelding/literatuuropgaveBronnen zijn ‘dingen’ waar je informatie vandaan haalt. Voorbeelden zijn: boeken, tijdschriften, internetsites en personen. Maak een onderscheid in verschillende bronnen (voorbeeld: boeken, internetsites en personen).
|
Agenda |
Contact
T. 0226-421461
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Aangesloten bij
| Wij zitten hier
Onze nieuwsbrief ontvangen?Geef je hier op: | Snel naarOver Ons Opvang
| Onderwijs Kennismaken
Zoeken op de site |